Jari Ullakko

Jari Ullakko

Jari Ullakko bor året runt i Inga uter Skärgård. Från Stora Ångestö arbetar han som kreativ strateg för internationella företag. Jaris syn är att i en värld där institutioner har förlorat sin trovärdighet har varumärken möjlighet att bygga hållbara affärer genom att orsaka mindre skada och skapa mer värde.

Med en bakgrund på över 30 års erfarenhet av internationell varumärkesbyggande deltog Jari efter att ha avlagt sin M.A. i Schweiz i den fullständiga ombyggnaden av Audi-varumärket genom AUDI TT-konceptprojektet i Tyskland, Österrike, USA och Japan. Läran från sju år med Audi - varumärken byggs inte med kampanjer och handlingar talar för sig själva - har bara stärkt hans engagemang för värdeskapande och skadereduktion i en föränderlig samhällsmiljö.

Under sin karriär har Jari arbetat med globala förändringar inom företagsverksamhet för några av världens mest kända varumärken som Lexus, Electrolux, Bang & Olufsen och HellyHansen. Han är en av grundarna till den internationella indiekedjan www.bythenetwork.com och arbetar som kreativ strateg på FARM STHLM-kontoret.

Jari är den enda finländaren som har belönats med Yellow Pencil i den internationella D&AD-design- och marknadsföringstävlingen, samt Grand Prix i Cannes Lions-tävlingen.

I Skärgårdshavet kan man stöta på Jari som skeppare för den vackert designade 5Meter-båten Saga II, skapad av sjöarkitekten Tore Holm 1939.

På Winter Camp den 25 januari håller Jari en speech med ämnet MARKNADS­FÖRING SOM TJÄNST där han kommer att berätta hur forskningsdata är ett verktyg för marknadsföring, CSR och skapandet av tjänstevärde.