A’Pelago Winter Camp yhteenveto: Vahvoja bränditarinoita tarvitaan tukemaan saaristomerialueiden elinvoimaisuutta

InitiativeNyt

Julkaistu 22.2.2024


Eläydy tähän: dynaaminen tulevaisuusorientoituneiden viestinnän ja brändityön velhojen, yrittäjien, saaristomerivaikuttajien ja yritysjohtajien Business Camp -kokoontuminen talvisen hyytävässä Naantalin Herrankukkarossa. Miksi? Sukeltaaksemme syvälle kysymykseen, miten brändäys ja viestintä voivat tukea ja luoda uusia aloitteita, jotka kirittävät eteenpäin Saaristomerialueen elinvoimaa ennallistavia ja edistäviä aloitteita. Lue alta, millainen A’Pelago Winter Camp -kokemus oli.

A'Pelagon vuoden ensimmäinen tapahtuma, Winter Camp, järjestettiin talvisessa Herrankukkarossa, Naantalissa 25.-26. tammikuuta 2024. Tapahtuman teemana oli ‘Kerronta’ ja se kokosi yhteen yli 70 osallistujaa, joilla jokaisella on uniikki oma mahdollisuutensa vaikuttaa merialueiden elinvoimaisuuteen omalla toimialallaan. Tapahtuma tarjosi osallistujilleen yli 15 inspiroivaa ja opettavaista puhujasessiosta sekä 4 brändityötaitoja kartuttavaa työpajaa.

A’Pelago Winter Camp 2024 -osallistujat Herrankukkarossa.

Tapahtuman ensimmäinen päivä, torstai 25. tammikuuta, käynnistyi Herrankukkaron Päiväsalissa lyhyellä jokaisen osallistujan esittäytymisellä. Näiden puheenvuorojen jälkeen A'Pelagon perustaja Timo Ketonen johdatteli osallistujat kuuntelemaan päivän keynote-puheenvuorot. Yhdessä ne taustoittivat konseptuaalisella tasolla, mitä tarkoittaa brändin rakentaminen, mikä vahvistaa merialueiden elinvoimaa.

Puhujina olivat muun muassa Ville Wahlberg, Baltic Sea Action Groupin toimitusjohtaja, Hanna Virolainen ja Thomas Forsström Solar Filmsiltä, joka on tammikuussa julkaistun Myrskyluodon Maija -elokuvan tuotantoyhtiö, Patrik Anckar Turun yliopiston työelämäprofessori, Eka Ruola Nitron Chief Creative Officer, Jari Ullakko FARM STHLM:n luova suunnittelija/sijoittaja ja Rebecca Sjödin, Node.vc:n perustaja ja pääomistaja Tukholmasta.

"Mikä on Saaristomeren alueen tymäkkä sotahuuto tai toimintakehotus?" rohkaisi brändiguru Eka Ruola, Nitron osallistujia ajattelemaan osana keynote-puhettaan.
Aamun puhujat jakoivat yleisölle inspiroivia näkemyksiä siitä, mitä vahvan saaristonelinvoimaan vaikuttavan brändin rakentaminen vaatii.

Päivän herkullisen kalakeittolounaan jälkeen lavalle päästettiin edelläkävijä asiantuntijat, jotka ovat Suomessa omilla uniikeilla tavoillaan onnistuneet edistämään vaikuttavien brändien matkaa maailmalle. Saimme kuulla näkemyksiä siitä, mitä kestävän brändin rakentaminen konkreettisesti vaatii Mari Granströmiltä, Origin by Oceanin Chief Executive Activistilta, Tommi Lähteeltä (theotherdanishguy), Toni Pereziltä (OSG Communications), Leevi Parsamalta (Digital Commerce -asiantuntija), Miika Moilaselta (Younite-AI), Christopher Sjöblomilta (Buster Boats), Eetu Ristaniemeltä (Spacent) ja Herman Haapmanilta (viininviljelijä, Chateau Nagu).

Mari Granström, Origin by Ocean, jakamassa ajatuksia, miten levän ympärille luodaan bränditarina, jonka maailma haluaa kuulla.
Osallistujat heittivät päivän aikana aktiivisesti ilmaan kysymyksiä ja uusia aloite-ehdotuksia. Kuvassa Jari Ullakko, luova suunnittelija/sijoittaja FARM STHLM:ssä/ByTheNetwork.

Winter Campin ensimmäisen päivän puhujaosuus päättyi päivän ajatuksia kokovaan paneelikeskusteluun. A'Pelagon perustaja Patrik Anckar veti keskustelua ja siihen osallistuivat Christopher Sjöblom (Buster Boats / Yamaha Motor Group), Leevi Parsama (Snowball Growth Partners), Toni Perez (OSG Communications), Mari Granström (Origin by Ocean) ja Eka Ruola (Nitron luova johtaja).

Winter Camp päivän 1 viimeinen paneelikeskustelu.

Kun Winter Camp päivän 1 puhujaosuus oli ohi, oli aika siirtyä A’Pelagon Experience -iltaohjelman pariin. Ohjelmassa oli nuotiohetki auringonlaskussa, löylyt lumoava Suomen suurimmasta maasavusaunassa, avantouintia sekä saaristoperienteitä kunnioittava iloisen puheensorinan täyttämä illallinen. Ilta päättyi Tiina Lymin ohjaamaan ja Solar Filmsin tuottamaan upouuteen Myrskyluodon Maija -elokuvaan. Elokuva kertoo tarinaa Suomen saariston ehkä tunnetuimmasta hahmosta ja herätti ajattelemaan merialueiden tilaa edistävän brändinrakennuksen loputtomia mahdollisuuksia.

Talvileirin päivä 1 päättyi ainutlaatuiseen iltaohjelmaan saaristomaisemissa.
Herrankukkaro oli ainutlaatuinen saaristokohde ensimmäistä kertaa järjestettävälle Winter Campille. Valokuvaajamme Aarón Blanco Tejedor, Ubuntu Productions, tiesi, kuinka ikuistaa hetki sen tunnelmaa.

Winter Campin toinen päivä kannusti osallistujia yhdistämään ekana päivänä syntyneisiin ajatuksiin toiminnan

Yhteistyössä brändäyksen, viestinnän, tekoälyn ja merien regeneratiivisen liiketoimintaratkaisujen asiantuntijoiden kanssa A’Pelago tarjosi osallistujille Winter Campin toisena päivänä neljä taitojen kehittämiseen ja yhteissuunnitteluun tähtäävää työpajaa. Aamu alkoi Nitron Vice President Sami Puution innostavalla puheenvuorolla. Sen jälkeen osallistujat haastoivat ajatuksiaan kahdessa ennalta valituissa ohjatussa työpajassa.

Herrankukkaron uniikit tilat olivat vähintäänkin inspiroiva ympäristö innovatiivisille työpajoille.
Winter Campin tulevaisuus-työpaja pidettiin laivassa, joka on aiemmin toiminut mm. Pidä Saaristo Siistinä -organisaation pääkonttorina.

Nitron työpajassa osallistujat oppivat uusia taitoja ja työkaluja rohkeiden brändien luomistyöhön. Työpajan vetäjänä toimi Riku Eteläkoski. OSG Agencyn ja Toni Perezin vetämässä työpajassa osallistujat suunnittelivat mediahuomiota herättävän viestintäkampanjan, jonka tavoitteena oli tukea ympärivuotista asuttavuutta Saaristomeren alueella. Younite-AI:n työoajassa, jota isännöi Miika Moilanen, tekoälytyökaluja käytettiin saaristoaiheisen brändikonseptin ideointiin. Winter Campin tulevaisuus-työpajan veti puolestaan Origin by Oceanin Mari Granström. Tässä työpajassa osallistujat ideoivat arvoketjun ylittäviä innovaatioita, brändipersoonallisuuksia ja iskulauseita, jotka voivat kiihdyttää yritystoimintaa, joka palauttaa saaristomeren elinvoimaisuuden. Tulevaisuuden ajattelussa käytettiin 3P people, profit, planet -liiketoimintakehystä ja saariston historiaan pohjautuvaa backcasting -suunnittelua. Työpajassa syntyi useita uusia aloiteaihioita biomassan keräämisestä kestävän matkailun passiin sekä lisäksi saariston aloitteita suitsuttava brändisloganmainen sotahuuto "Meri takaisin meille".

Tekoälytyöpajan veti Miika Moilanen, Younite-AI

Intensiivisten ja oivaltavien työpajojen jälkeen tapahtuma päättyi yhteiseen ja iloiseen kokoontumiseen, jossa kaikilla Winter Campin osallistujilla oli vielä mahdollisuus esitellä työpajojen aikana luotuja tuloksia ja ideoita koko osallistujaporukalle. Winter Camp päättyi A’Pelagon perustaja Patrik Anckar puheeseen, joka kannusti osallistujia toimialarajat ylittävään yhteistyöhön ja tiedon jakamiseen sekä toivotti koko Winter Campin osallistujajoukon tervetulleeksi A'Pelago seuraavaan suurempaan tapahtumaan A'Pelago Initaitiveen Kasnäsiin 15.-16.elokuuta.

Keskusteluja, tiedonjakamista ja sparrausta saaristomeren tilaa edistävistä aloitteista. Tässä A'Pelago Accelerator -osallistuja Space of Mind:n tiimi muiden Talvileirin osallistujien kanssa.
Ensimmäinen A'Pelago Winter Camp päättyi lämpimässä hengessä talvisaariston luomoavan auringonlaskun saattelemana.

_______________

A'Pelago Initiative on vuosittainen liiketoimintafoorumi Suomen saaristossa. Sen tehtävänä on koota yhteen Saaristomeren alueeseen vaikuttavia toimijoita jakamaan tietoa ja kestäviä ratkaisuja, mitkä edistävät Saaristomeren alueen elinvoimaa.

Tämä artikkeli on lyhyt kertomus A’Pelago Initaitive vuoden 2024 ensimmäisestä tapahtumasta - Winter Campista, 25.-26. tammikuuta. Talvileiri toimi potkuna 'Kertomus'-teemaiselle A’Pelago Initaitive -vuodelle ja se toi esille brändäyksen ja viestinnän ratkaisevan roolin liiketoimintaratkaisujen luomisessa ja skaalaamisessa, jotka hyödyttävät Saaristomeren aluetta. Lisää Aarón Blanco Tejedorin, Ubuntu Productionsin ottia valokuvia Winter Campistä löydät ja voit tallentaa itsellesi täältä.

Seuraavaksi A’Pelago Initiative kokoaa saaristovaikuttajia yhteen 15.-16. elokuuta Kasnäsissä. Lisätietoja ohjelmasta ja puhujista on pian saatavilla kanavissamme. Tutustu tapahtumaan ja osta lippusi Initiative 2024 tapahtumasivuilta.